Had Moderna in 2016 al een patent op het DNA van het coronavirus?

Er gaat een artikel van de Daily Mail rond met als titel: Scientists find genetic match between Covid and Moderna 2016 patent. In dit artikel zoek ik uit hoe dit zit. Had Moderna in 2016 het coronavirus al in handen?

DNA

Het coronavirus heeft een genetische code met 30.000 letters. Het gaat hier om ‘nucleotiden’, dat zijn de bouwstenen van DNA. Er zijn vier soorten nucleotiden in DNA: adenine (A), cytosine (C), guanine (G) en thymine (T). De code is te vinden op internet, op het plaatje hiernaast zie je een deel van de corona-code.

Toeval

Ik zou zeggen dat het kan gebeuren, als je een code hebt met een reeks van 30.000 letters, met maar 4 verschillende letters, dat er soms een stukje overeen komt met een andere DNA-code. Het grappige is dat dit ook in het Daily Mail-artikel staat.

We’re talking about a very, very, very small piece made up of 19 nucleotides. So it doesn’t mean very much to be frank, if you do these types of searches you can always find matches.

Prof Lawrence Young, viroloog aan Warwick University

Ook andere wetenschapper worden in het artikel geciteerd:

So it’s an interesting coincidence but this is surely entirely coincidental.

Simon Clarke, microbioloog aan Reading University

Wat Simon Clarke zegt: het is een interessant toeval, maar het is zeker weten puur toevallig. Het patent van Moderna heeft 3.300 nucleotiden, de kans dat er dan 19 letters hetzelfde zijn, is aanwezig.

Conclusie

Ik ben altijd voorzichtig met het trekken van harde conclusies. Maar je kan je afvragen wat de Daily Mail wilde met dit artikel. Clickbait? De kop dekt niet bepaald de lading: ja, het klopt dat wetenschappers overeenkomsten hebben gevonden tussen het DNA van het coronavirus, en het patent van Moderna. Maar de Daily Mail schrijft zelf in het artikel al dat dit waarschijnlijk toeval is. Als ik de hoofdredacteur was, zou ik zo’n artikel niet publiceren. Je kan als krant toch niet van alle toevalligheden in de wereld een artikel maken?

De bewering dat Moderna in 2016 al een patent op het corona virus had, klopt niet. Moderna had een patent met 3.300 letters, waarvan er 19 hetzelfde zijn als het coronavirus dat in 2019 opkwam.

Ik word niet betaald door de overheid of door het WEF, maar deze site kost best veel tijd. Als je me wil steunen met een paar euro ben ik je eeuwig dankbaar 🙏

(naam, emailadres en telefoonnummer invullen is niet verplicht!)

(berichtje ook niet, vind ik wel heel leuk!)

2 reacties

1. Goedemiddag,

Dit artikel moet je nog eens nader beschouwen. Zie:

En hier de response van een immunoloog aan wie ik meer uitleg heb gevraagd.

Beste Theo,
    Dit is een zeer degelijk stuk.
    Het basisidee is dat covid 19 een extra stukje in zijn RNA heeft waardoor het besmettelijker wordt ( de Furine site)
    Furine sites komen veel in de natuur voor maar niet in Coronavirussen.
    In covid 19 is de 3 lettervolgorde in het RNA dat voor die Furine site codeert :CTCCTCGGCGGGCACGTAG “which does not exist in natural viruses and eukaryotic cells”
    Behalve dat deze vorm van een Furine site nergens in de natuur voorkomt is het gebruik van twee CGG codons om arginine te coderen zeer ongewoon.
    “The Double CGG Codon used in the Moderna Specific Furin Cleavage site does not occur in any other Furin cleavage site in any other virus in nature”
    Het gebruik van deze wel werkende Furine site, maar niet in de natuur voorkomend stukje RNA is door Moderna al jaren geleden gepatenteerd

Conclusie het Covid 19 is veel infectieuzer geworden door een niet in de natuur voorkomend en door Moderna gepatenteerd extra stukje RNA.

Gek he dat dit gecensureerd wordt